کاسپارف پنجاه ساله شد

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

او به زعم بسیار بزرگترین بازیکن همه ادوار است. کسی که عنوان جوانترین قهرمان شطرنج جهان را در اختیار دارد. "گری کیموویچ کاسپاروف" به مدت 20 سال بر شطرنج جهان سیطره بی چون و چرای خود را تا هنگامی که در سال 2005 از دنیای حرفه ای شطرنج کناره گیری کرد ، افکنده بود. پس از بازنشستگی بیشتر وقت خود را صرف فعالیتهای سیاسی و نوشتاری نموده است. "گری" روز 13 آوریل پنجاه ساله شد و با آروزی اینکه سالروز تولد خوبی را پشت سر بگذارد ، نگاهی بر 25 سال فعالیتش در شطرنج جهان می اندازیم.

 

 

گری کاسپاروف پنجاه ساله شد

"گری کیموویچ کاسپاروف" زاده "گریک کیموویچ وینشتین" بدون شک یکی از مشهورترین شخصیتهای شطرنج می باشد که به عنوان بزرگترین بازیکن همه ادوار شناخته می شود. وی عنوان جوانترین قهرمان شطرنج دنیا را در سن 22 سالگی با غلبه بر "آناتولی کارپف" همتای روس خود کسب نمود. "کاسپاروف" تا سال 1993 عنوان قهرمانی مطلق جهان شطرنج را در اختیار داشت و در این سال بر اثر پاره ای از اختلافات با فدراسیون جهانی شطرنج دست به تاسیس انجمن شطرنجبازان حرفه ای که با فیده به رقابت برخاست را تاسیس نمود. وی عنوان بلامنازع قهرمانی شطرنج حرفه ای را تا سال 2000 که این عنوان را در رویارویی با "ولادیمیر کرامنیک" از دست داد را در اختیار داشت. "کاسپاروف" به عنوان اولین قهرمانی بود که نخستین رقابت شطرنج را تحت کنترل زمانی کلاسیک به یک رایانه شطرنجی با عنوان "دیپ بلو" در سال 1997 واگذار کرد.

 

 

اسطوره شطرنج جهان در 10 مارچ 2005 در جریان رقابتهای "لینارس" بازنشستگی خود را از دنیای شطرنج جهان به عنوان یک بازیکن حرفه ای پس از گذشته ای پر افتخار اعلام نمود و از آن زمان تمامی وقت خود را صرف فعالیتهای سیاسی و نوشتاری نمود. وی جنبش پیشگامان متحد شهروندی را راه اندا زی نمود و به ائتلافی با عنوان روسیه ای دیگر که هدفش مبارزه با دولت و سیاستهای"ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه می باشد ، پیوست. او در سال 2008 خود را به عنوان کاندیدای احراز پست ریاست جمهوری روسیه معرفی کرد اما پس ازچندی اعلام انصراف نمود.با آنکه وی را به عنوان سمبل مخالفت با "پوتین" از حمایت غرب بر خوردار است اما اقبال عمومی به نامزدی وی کم بود (وی کمترین حجم تبلیغاتی را در روزنامه ها و تلویزیون روسیه داشت). "کاسپاروف" هم اینک به عنوان سفیرسازمان حقوق بشر فعالیت دارد.

 

 

 کاسپاروف و پایگاه شطرنج - هامبورگ 1985

 

اولین ملاقات: "کاسپاروف" و "فردریک فریدل"(راست) و تعدادی از روزنامه نگاران روزنامه آلمانی "اشپیگل". "فریدل" موسس پایگاه شطرنج به کمک ...

 

... "ماتیاس وولنوبر" فیزیکدان و برنامه نویس که تمامی برنامه های حرفه ای و آماتوری امروزی که به کار می بریم حاصل کار وی می باشد.

 

 کاسپاروف در گذر از سالیان

در ادامه تصویری را مشاهده می فرمایید که از کنار هم گذاشتن 12 تصویر از "کاسپاروف" در دوران مختلف از زندگی وی می باشد.

 

 

 

سیطره بر جهان شطرنج

"گری کاسپاروف" از سال 1986 تا سال 2005 و زمان اعلان بازنشستگی به صورت مداوم به عنوان نفر اول درجه دارن جهانی شطرنج و بازیکن شماره یک دنیای شطرنج بوده است. وی عنوان بالاترین درجه دار شطرنج جهان با درجه 2851 را تا سال 2013 تحت اختیار خود داشته است. قهرمان اسبق شطرنج جهان عنوان شماره یک شطرنجباز دنیا را به مدت 255 ماه دراختیار داشته است که در سه مرتبه آن با نزدیکترین تعقیب کننده اش "آناتولی کارپف" فاصله زیادی داشته است. "کاسپاروف" همچنین رکورد بیشترین تعداد فتح مسابقات بزرگ و کسب اسکار شطرنج را به خود اختصاص داده است.

در ادامه برخی از آمارهای مربوط به وی را از نظر می گذرانید:

 

فهرست درجه دارن فدراسیون جهانی شطرنج – اکتبر 2001

 

 

فهرست درجه داران فدراسیون جهانی شطرنج - 10 آوریل 2002

 

 

 

فهرست درجه داران فدراسیون جهانی شطرنج - آوریل 2003

 

 

 

فهرست درجه داران فدراسیون جهانی شطرنج - 1 جولای 2003

 

 

 

فهرست درجه داران فدراسیون جهانی شطرنج - ژانویه 2004

 

 

 

فهرست درجه داران فدراسیون جهانی شطرنج - جولای 2004

 

زمانی که این آمار تهیه شده  است(سال 2003) عنوان ابر استاد بزرگ به بازیکنانی اطلاق می شد که به درجه بالای 2600 دست می یافتند و تعداد آنها 30 نفر بوده است.

 

 

اولین باری که عنوان ابر استاد بزرگ به بازیکنان برتر شطرنج اطلاق شد به به سال 1983 برمی گردد که یک نشریه آلمانی در مقاله ای این عنوان را به بازیکنان اطلاق کرده است که در آن زمان این تعداد تنها 13 نفر بوده است و از زمانی که "فیشر" از شطرنج کناره گیری کرد تنها بازیکن آمریکایی که دراین فهرست قرار داشته  "یاسر سیرووان" جوان بوده است.

 

نکته: باید توجه داشت که در زمان نوشتن این مطلب نویسنده نام "لوبومیر کاوالک" زاده جمهوری چک  که در سال 1974 با درجه 2625 به عنوان بازیکن شماره 10 دنیای شطرنج بوده  و در سال 1970 به آمریکا مهاجرت کرد را در این فهرست لحاظ نکرده است. "کاوالک" در آن زمان به عنوان برترین درجه دار در میان بازیکنان آمریکایی(بدون در نطر گرفتن فیشر) را در اختیار داشته است که  در سال 1990 "سیرووان" با پیشی گرفتن از وی این عنوان را به خود اختصاص داد.

 

"کارپف" در سال 1983 در صدر فهرست برترین درجه داران جهانی شطرنج قرارداشت و تنها بازیکنی بود که درجه افسانه ای بالای 2700  در آن زمان را کسب نموده بود. اما پیشرفت "گری کاسپاروف" غیر قابل مهار بود و نویسنده می نویسد: "کاسپاروف" با نزدیکترین تعقیب کننده اش 45 واحد درجه اختلاف دارد و در 20 واحدی "کارپف" صدرنشین فهرست قرار گرفته است.

 

فهرست درجه داران فدراسیون جهانی شطرنج – جولای 2005

 

 

 

فهرست درجه داران فدراسیون جهانی شطرنج – آوریل 2005


 

این آخرین درجه ای بود که "کاسپاروف" در مارچ 2005 و زمان اعلان بازنشتگی اش از دنیای شطرنج حرفهای پس از گذشته ای پر افتخار از خود به جا گذاشت.

 




لینک ثابت


برچسب ها : کاسپارف پنجاه ساله شد ,
بازدید : 539
[ سه شنبه 28 فروردين 1392 ] [ 1:3 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()
مطالب متفرقه
نظر بدهید
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







نمایش کلیه نظرات



.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب اسد اچ دی
  • وب دی ال سان
  • وب عکس
  • وب هاست